1) Film Ježiš Nazaretský
Ježiš Nazaretský
(Jesus of Nazareth)
|
farebný dráma, Taliansko/Veľká Británia, 1977, 371 minút
réžia: Franco Zeffirelli
scenár: Franco Zeffirelli, Suso Cecchi d'Amico, Anthony Burgess
hudba: Maurice Jarre
kamera: David Watkin, Armando Nannuzzi
úprava: Reginald Mills
herec:
Robert Powell (Ježiš)
Anne Bancroft (Magdolna)
Yorgo Voyagis (Josef)
Olivia Hussey (Marie)
Laurence Olivier (Nikodemus)
James Farentino (Petr)
Claudia Cardinale (Žena)
James Earl Jones (Balthazar)
Stacy Keach (Barabas)
Donald Pleasence (Melchior)
Christopher Plummer (Herod Antipas)
Anthony Quinn (Caiaphas)
Fernando Rey (Gaspar)
Ralph Richardson (Simon)
Ian McShane (Jidáš)
Rod Steiger (Pontius Pilate)
Peter Ustinov (Herod)
Michael York (Ján)
Ian Holm (Zerah)
Ernest Borgnine (Centpanió)
2) Film Ježiš
Dramatický príbeh Ježišovho života
Najdistribuovanejší film na svete
Obrázky sú z filmu Ježiš, ktorý je najprekladanejším a najpremietanejším filmom na svete. Zdá sa, že jeho celosvetový úspech a veľká príťažlivosť spočívajú v jeho hodnovernosti, presnosti a zmysle pre detail.
Scenár a dialógy filmu boli napísané podľaLukášovo evanjelia z Biblie a natáčanie prebiehalo priamo v Izraeli. Začatiu nakrúcania filmu v Izraeli predchádzalo päť rokov dôkladného výskumu a prípravných prác, aby bolo možné natočiť historicky verný dokument. Výskumníci, archeológovia, historici a teológovia - títo všetci prispeli svojimi radami. V špeciálnych dielňach sa vyrobili reprodukcie keramiky, odevov a náradia z prvého storočia.
"Chceli sme vytvoriť dramatický dokument o skutočnom človeku, ktorý žil pred 2000 rokmi" povedal Paul Eshleman, vedúci celosvetovej distribúcie filmu Ježiš. "Ježiš pracoval svojimi rukami, žil medzi skutočnými ľuďmi, jedol ich jedlo, poznal ich bolesti. Chceli sme vytvoriť film, ktorý by dal divákom pocit, že lepšie chápu tohto človeka, ktorý zmenil chod dejín a dodnes mení životy ľudí - Ježiša Nazaretského, toho, ktorý je tak Bohom, ako aj človekom."
Obsadiť postavy v tomto dramatickom portréte Ježišovho života vyžadovalo intenzívne hľadanie, obzvlášť muža, ktorý mal stvárniť samotného Ježiša. Aby boli tváre čo najautentickejšie, bolo vybraných 45 hercov a takmer 5000 komparzistov z oblasti Stredného východu. Avšak hlavná úloha Ježiša pripadla Brianovi Deaconovi zo slávnej anglickej Kráľovskej Shakespearovej spoločnosti. Deacon bol vybraný spomedzi tisícky hercov, pretože mal predpoklady jednoducho, ale zároveň dôstojne stvárniť Ježišov príbeh, tak ako nám ho opísal evanjelista Lukáš.
Dodnes bol film Ježiš preložený do viac než 760 jazykov. Videli ho viac než 4 miliardy ľudí na celom svete. Film bol natočený s podporou medzinárodného kresťanského hnutia Campus Crusade for Christ. Jeho producentom bol John Heyman, držiteľ ocenenia z filmového festivalu v Cannes. Výhradným distribútorom filmu v Severnej Amerike bola spoločnosť Warner Brothers. Výhradným distribútorom filmu na Slovensku je organizácia Hlas pre Krista.
celý film na youtube.com: www.youtube.com/watch?v=qnXDCBuBjzk
|
3) Umučenie Krista:
UMUČENIE KRISTA je film o posledných dvanástich hodinách Ježiša z Nazaretu. Film začína v záhrade Getsemanskej, kde sa Ježiš prichádza modliť po Poslednej Večeri. Ježiš odoláva Satanovým pokušeniam. Po zrade Judáša Iškariotského, je Ježiš zatknutý a odvlečený naspäť do Jeruzalema, pred vodcov farizejov, kde čelí obvineniam z rúhania. Farizeji ho odsúdia na smrť. Ježiš je privedený pred Piláta, rímskeho miestodržiteľa Palestíny, ktorý si vypočuje obvinenia farizejov voči Ježišovi. Pilát si uvedomuje politický konflikt, preto záležitosť postúpi kráľovi Herodesovi. Herodes vracia Ježiša Pilátovi, ktorý predloží zástupu ľudí možnosť voľby medzi Ježišom a zločincom Barnabášom. Zástup volí slobodu pre Barnabáša a smrť pre Ježiša.Ježiš je predaný rímskym vojakom a zbičovaný. Pilát ho ukáže zástupu ľudí a ako by povedal: „nie je to dosť“. Nie, nie je. Pilát sa zbavuje viny tým, že prikáže svojim vojakom plniť vôľu ľudu. Ježiš nesie svoj kríž ulicami Jeruzalema na vrch Golgota. Je pribitý na kríž. Prežíva svoje posledné pokušenie – strach, že ho Otec opustil. Prekoná svoj strach, pozrie na Máriu a vysloví, čo iba ona úplne pochopí „je dokonané“. Potom zomiera: „do Tvojich rúk vkladám svoju dušu.“
INFORMÁCIE O VZNIKU FILMU
Scenár k filmu Umučenie Krista (The Passion of the Christ) vytvoril producent, herec a režisér Mel Gibson v spolupráci s Benediktom Fitzgeraldom a popisuje v ňom posledných dvanásť hodín Kristovho života na Zemi. V podstate sa jedná o upravené pašie zostavené zo všetkých štyroch evanjelií: podľa Matúša, Mareka, Lukáša a Jána.
JAZYKY
Všetky postavy vo filme hovoria tými jazykmi, akými sa skutočne v danej dobe hovorilo. To znamená, že Židia, vrátane Krista a jeho učeníkov, hovoria aramejsky a Rimania hovorovou latinčinou.
ARAMEJŠTINA – DÁVNY JAZYK OŽIL
Mel Gibson od začiatku chcel, aby Kristus v jeho filme hovoril rovnakým jazykom, akým hovoril pred dvetisíc rokmi skutočný Ježiš. Tým jazykom je aramejština, starý simetský jazyk blízky hebrejštine, ktorým už dnes hovorí len malá skupinka ľudí v odľahlých častiach Blízskeho Východu. Kedysi, ale bývala aramejština základným jazykom svojej doby, niečo ako je dnes angličtina. Bol to jazyk, ktorým sa šírilo vzdelanie a ktorým hovorili obchodníci. Okolo 8. storočia p. n. l. sa aramejsky hovorilo na území od Egypta cez Malú Áziu až po dnešný Pakistan. Aramejsky sa hovorilo vo veľkých ríšach minulosti – v Asýrii, v Babylone, v Chaldejskej ríši a v Mezopotámii. Aramejština sa dostala aj do Palestíny, kde dokonca bola po jednu dobu hlavným jazykom. V aramejštine sa vytvárala väčšina židovských zákonov a aramejské boli aj základy Talmudu. Pre medzinárodné herecké obsadenie filmu sa stala aramejština akýmsi jednotiacim prvkom, ktorý prirodzenou formou zotrel rozdiely medzi ich kultúrnym zázemím.
KDE SA NATÁČALO
Matera – scény ukrižovania sa nakrúcali v nádhernom juhotalianskom mestečku Matera, v ktorom natáčal v roku 1965 svoje Evanjelium podľa matúša aj Pier Paolo Passolini.
Ateliéry Cinecittá – Jeruzalem bol postavený ako obria dekorácia v ateliéroch Cinecittá na predmestí Ríma. Výtvarníkom bol slávny Francesco Frigeri a architektom Carlo Gervasi. Súčasť stavby bol aj veľký chrám, v ktorom bol Kristus odsúdený, nádvorie pred Pilátovým palácom, kde bol jeho výsluch a ohrada, v ktorej bol bičovaný.
TVORCOVIA
Gibson chcel od kameramana Caleba Deschanela (Patriot), aby film pôsobil rovnakým dojmom ako obrazy barokového maliara Carabaggia, ktoré sa vyznačujú prudkým kontrastom medzi svetlom a tmou. Štyridsať percent filmu sa natáčalo v noci, alebo v interiéroch, aby sa tak docielil efekt svetla, ktoré sa prediera tmou.Kostýmy vytvoril podľa dobových zdrojov návrhár Maurizio Milenotti. V zhode s tónmi Caravaggiových obrazov boli aj kostými v odtieňoch hnedej, čiernej a béžovej. Väčšina štábu boli Taliani, ale maskéri a kaderníci, na čele s Keithom van der Laanom a Gregom Connomom (Čistá duša, Piráti z Karibiku) boli dovezení z Hollywoodu. James Caviezel, ktorý hrá Krista, strávil v maskérni pred natáčaním záverečných scén bičovania a ukrižovania až sedem hodín denne.
ZAUJÍMAVOSTI
Mel Gibson sa začal pohrávať s nápadom na sfilmovanie pašií pred viac ako 12 rokmi. V tej dobe sám prechádzal duchovnou krízou a zamýšľal sa nad témami ako je utrpenie, bolesť, odpustenie a spása. Avšak až vďaka postaveniu, aké si vybudoval aj ako herec, producent a režisér a vďaka súčasnej filmovej technológii mohol svoje sny zmeniť na realitu. Gibson sa snažil držať čo najvernejšie predlohy – evanjelií – a zachytiť príbeh čo najviac realisticky.
JAMES CAVIEZEL (JEŽIŠ NAZARETSKÝ)
Gibson od začiatku vedel, že najdôležitejšie bude nájsť toho pravého herca pre úlohu Ježiša Krista. Jeho voľba nakoniec padla na Jima Caviezela, ktorý naposledy hral vo filme Gróf Monte Christo. Caviezela, ktorý je aktívny katolík, táto ponuka okamžite oslovila. Ako pozoruhodná zhoda okolností sa mu javilo aj to, že práve oslávil 33. narodeniny a dostal sa teda do „Kristových rokov“. Pre scény, keď Ježiš absolvuje bitie a bičovanie nechválne známym rímskym vynálezcom biča s kovovými koncami, ktoré trhali kožu, musel Caviezel podstúpiť dlhé prípravy v maskérni. Po make-upe, s ktorým mal pokytú väčšinu tela, mu naskákali vyrážky, vďaka ktorým potom nemohol v noci spať. Scény ukrižovania sa natáčali 14 dní, počas ktorých musel niesť, či skôr vláčiť cca 70 kg ťažký kríž (skutočné kríže vážili až dvojnásobok) až na Golgotu, to všetko iba zahalený do plátna, aj keď sa natáčalo počas zimy.
ukážka na youtobe.com: www.youtube.com/watch?v=TeHrNTx0TRw
celý film: www.magnificat.sk/2011/04/tv-umucenie-krista/